Hakukoneoptimointi

SEO-kuva
Kategoria: Verkkosivut

Kun verkkosivujen sisältö on kunnossa, niin yksi hyvin tärkeä tekijä sivuston hyvään sijoittumiseen on linkitykset toisilta ns. “hyvämaineisilta” verkkosivustoilta.

Siksi suosittelenkin sinua kiinnittämään huomiota käyttökokemukseen. Silloin kun sivustoa on helppo ja mukava käyttää, niin todennäköisesti sivustovierailijat lukevat sisältöäsi mielenkiinnolla ja parhaassa tapauksessa he jopa jakavat linkkejä sivustollesi!

Ota ainakin nämä asiat huomioon, kun kehität sivustosi käyttökokemusta:

Sivusto latautuu nopeasti

Navigointi on looginen ja käyttäjää ohjaava

Ulkoasu puhuttelee kohderyhmää

Tieto on saatavilla ja löydettävissä vaivattomasti

Latausnopeus

Hitaat ja takkuilevat verkkosivut ärsyttävät käyttäjiä ja voit olla varma, että he eivät tule enää toiste sivustollesi. Vaikka sivuston latausnopeus ei suoraan kerro yrityksesi palveluiden tai tuotteiden tasosta, niin se vaikuttaa uskottavuuteen ja maineeseen, ja sitä kautta liiketoimintaasi.

Suosittelen sinua testaamaan sivustosi latausnopeuden esim. Gtmetrix-sivustolla. Jos sait tulokseksi paljon punaista, niin kokeile näitä toimenpiteitä:

Optimoi kuvat ja muut suuret tiedostot pienemmiksi. Tinypng on ilmainen selainpohjainen työkalu, jonka avulla voit puristaa kuvat pienempään kokoon

Poista turhat käyttämättömät resurssit eli esim. scriptit ja fontit koodista. Yleensä ns. valmisteemoilla ja page-buildereilla tehdyillä sivustoilla tämä on haastava operaatio

Jos palvelintasolla ei ole tarjolla hyvää pakkaus- ja välimuistituspalvelua, niin voit turvautua johonkin tunnettuun ja hyvään lisäosaan. Yksi laajasti käytetty lisäosa on WP Fastest Cache. Voit ladata sen täältä

Varmista, että palvelin, jolla verkkosivustosi pyörii on ensiluokkainen tehokkuudeltaan ja resursseiltaan. En suosittele halpoja webhotelleja, koska ne eivät voi tarjota samaa, mitä esim. Seravo

Tekniset asiat

Varmista, että ainakin nämä asiat on kunnossa sivustollasi:

SEO-otsikko (title)

SEO-kuvausteksti (meta-description)

H1, H2 ja H3 otsikot löytyvät sisällöstä hierarkisesti

Sivuston verkkotunnus (url) on selkeä (ja jopa mieluiten aiheeseen liityvä)

Sivustolta löytyy XML-sivustokartta ja linkitä se Google Search Consoleen

Sivustolla on käytössä salattu https-muotoinen osoite

Sivustokuvakkeet (favicon) on asetettu. Nämä ovat pieniä kuvakkeita esim. selaimen välilehdellä

Sivustolla ei ole sellaisia linkkejä, jotka johtavat poistetulle sivulle tai sivustolle

Kaikilla kuvilla on alt-teksti

Mahdollista tuplasisältöä ei ole. Jos sellaista on, niin varmista että se on merkitty noindex- tai canonical-tageilla

Sivuston tulee toimia reponsiivisesti eli mukautua sivustovierailijan laitteeseen sopivaksi

Yhteenveto

Hakukoneoptimointi tavallaan muuttuu jatkuvasti, koska myös hakukoneiden logiikka tiedon käsittelylle muuttuu säännöllisesti. Tämän vuoksi kannattaakin kiinnittää huomiota lainalaisuuksiin, jotka vaikuttavat hakukoneoptimointiin – tarjoa kohderyhmällesi mielenkiintoista sisältöä hyvän käyttökokemuksen kera ja seuraa sivustosi teknistä toimivuutta.

Sivustosi Google-näkyvyyteen vaikuttaa olennaisesti käyttämäsi hakusanat, joten jos olet rakentamassa uutta sivustoa, niin ota tämä huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

Otetaan vielä kertaus tähän loppuun. Jos tavoitteesi on sijoittua Googlessa korkealle, niin varmista ainakin nämä asiat:

Sinun kohderyhmäsi tarpeet on otettu huomioon

Olet tehnyt tarkan ja kattavat hakusanatutkimuksen

Sivuston sisältö on mielenkiintoista ja sopivaa

Käyttökokemus on esteetöntä ja loogista kohderyhmääsi ajatellen

Latausnopeudet ja muut tekniset asiat on kunnossa

Minä otan nämä asiat luonnollisesti huomioon kun toteutan asiakkailleni verkkosivustoja 🙂

Entä jos sinulla on jo verkkosivusto ja huomaat, että kaikkia näitä asioita ei ole laitettu kuntoon? Ei hätää! Minulta voit tilata hakukoneoptimoinnin auditoinnin tai tarvittavien toimenpiteiden suorittamisen verkkosivustollesi.

Ota yhteyttä, niin katsotaan miten voimme parantaa sivustosi näkyvyyttä Googlessa!